Jak zachować dobry wzrok

Zaćma, problemy z widzeniem... Aż 90 procent Polaków w wieku 18-65 ma różne problemy ze wzrokiem i oczami, a ponad 60 procent ma zdiagnozowaną wadę wzroku. Kłopotom z oczami można zapobiegać dzięki właściwemu odżywianiu. Żywność dostarcza niezbędnych składników odżywczych dla zdrowych oczu.

Aby dobrze funkcjonować, oczy muszą być również dobrze odżywione! Zastosuj się do naszych rad, aby zachować dobry wzrok i zapobiec chorobom oczu związanych ze starzeniem się.

  1. Przyrządzaj kolorowe posiłki

Brokuły, szpinak, marchew, pomidor, mango, papaja... Kolorowe owoce i warzywa zawierają pigmenty, w tym luteinę i zeaksantynę, które są niezbędne do utrzymania plamki żółtej, która znajduje się w centrum wzroku i pomaga rozróżniać szczegóły i kolory. Są one również pełne przeciwutleniaczy, które chronią komórki oka przed wolnymi rodnikami.

 

  1. Jedz świeże owoce i warzywa

Surowe, jeśli to możliwe, lub ugotowane al dente. Korzystamy więc z zawartej w nich witaminy C, która wzmacniając włókna kolagenowe, zapewnia przejrzystość oka i zapobiega zaćmie. Ważne by spożywać regularnie warzywa bogate w beta-karoten (marchewka, pomidor, papryka, dynia). Prowitamina witaminy A, czyli beta-karoten, przekształca się w organizmie w witaminę A i ma właściwości, które zwalczają wolne rodniki mające zły wpływ na nasz wzrok.

 

  1. Pij jeden kieliszek czerwonego wina dziennie

To wystarczy, aby plamka żółtawa mogła skorzystać z dobroczynnych pigmentów i flawonoidów, które poprawiając mikrokrążenie, sprzyjają transportowi składników odżywczych do siatkówki.

 

  1. Zaplanuj spożywanie tłustych ryb co drugi dzień.

Sardynki, makrela, pstrąg, łosoś... są najlepszym źródłem kwasów tłuszczowych omega-3, niezbędnych do utrzymania błon ocznych, które dostarczają oku potrzebnych mu składników odżywczych.

 

  1. Zamiast sałaty wybieraj roszponkę.

Sałatka bardzo bogata w kwasy omega-3! Doprawiona olejem rzepakowym lub lnianym i udekorowana orzechami włoskimi, laskowymi lub migdałami, uzupełnia kwasy tłuszczowe, które są korzystne dla błon oczu.

 

  1. Produkty pełnoziarniste

Podczas gdy białe pieczywo, makaron, ryż... są niemal pozbawione składników odżywczych, ich pełnowartościowe wersje pełne są magnezu, a przede wszystkim witamin z grupy B, które zapewniają prawidłowe funkcjonowanie nerwów wzrokowych.

 

  1. Odkryj na nowo wątrobę dorsza

Jest to najbogatsza żywność w witaminę D, która, oprócz działania przeciwzapalnego, sprzyja niezbędnej odnowie komórek, które tworzą różne warstwy oka.  Jak pokazują badania, składniki zawarte w oleju z wątroby dorsza przyczyniają się także do prawidłowego rozwoju siatkówki w oczach noworodków.

 

  1. Alternatywne zboża i rośliny strączkowe

Soczewica, ciecierzyca, suszona fasola... są również bogate w witaminy z grupy B i magnez. Ponadto zawierają one żelazo, które przenosząc tlen, pomagają zapobiegać bladości siatkówki i bólom głowy lub problemom z widzeniem pod koniec dnia.

 

  1. Smakuj wodę

Łzy są niezbędne do funkcjonowania oka, bez nich można mieć o dwie dziesiąte gorsze widzenie! Należy więc pić wystarczającą ilość wody i delektować się nią powoli, jak wspaniałym winem, wirując każdy łyk w ustach, aby umożliwić jej rozprzestrzenianie się do wszystkich komórek ciała, nawet tych najbardziej odległych, takich jak komórki oka.

 

  1.  Uważaj na cholesterol

Wśród wielu ofiar hipercholesterolemii są... oczy! Zbyt wysoki poziom złego cholesterolu we krwi może utrudniać transport substancji odżywczych do oka, a nawet prowadzić do niedrożności mikronaczyń siatkówki, co ostatecznie prowadzi do problemów z widzeniem. Może również, przyczyniając się do przenikania lipidów do obwodowej części rogówki, tworzyć żółtawy pierścień na oku.

 

Badaj wzrok, raz na rok

Tylko systematyczna kontrola wzroku u okulisty pozwala wykryć nieprawidłowości oraz szybko je skorygować.

Copyright © 2018 logo-biostat
Badania ankietowe od 4 zł